О.М.Лисенко,
вчитель початкових класів Маловисківської ЗШ І-ІІІ ступенів № 3
Маловисківської районної ради

Досвід переконує, що ефективною формою роботи у початкових класах є заняття, під час яких батьки працюють разом з дітьми. З метою формування здорового способу життя, профілактики шкідливих звичок та налагодження партнерських стосунків з батьками класу практикую такі заняття вже із першого класу.


ЗДОРОВ’Я – НАЙЦІННІШИЙ СКАРБ
(Заняття-тренінг для учнів початкових класів та їх батьків)

Мета і завдання: спрямовувати учнів на толерантне спілкування, прагнення розуміти оточуючих та аналізувати свої стосунки з ними; допомагати батькам у профілактичній роботі щодо попередження дитячих хвороб та збереження здоров’я і життя дитини; розвивати гігієнічно доцільні поведінкові навички; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я; сприяти зміцненню дружніх стосунків між дітьми та батьками, вмінню співпрацювати у колективі.
Обладнання: плакат з правилами роботи у групі, символічний пісочний годинник, дощечки для письма, різної форми осінні листочки, завдання для роботи в групах, зображення казкових Пухнастиків.
Розміщення: діти сидять на стільчиках у колі, батьки навколо них у другому колі.
Хід заняття.
І. Вступне слово.
1. Представлення вчителя.
2. Привітання. Метод «Коло».
Вчитель. - Перед початком роботи давайте привітаємося. Станьте батьки у пару зі своєю дитиною.
- Повторюйте слова вірша разом із рухами за мною:
«Щиросердно привітаєм в цьому класі нас усіх.
В парах дружно покружляєм, не шкодуєм ніг своїх.
Три плескання, три притопи.
Присідання і підскок.
Посміхнулись, привітались
І почнемо наш урок».
3. Ознайомлення з правилами.
Вчитель. - Діти, давайте пригадаємо правила, якими ми користуємося на наших заняттях. Я вам буду правило «показувати», а ви його будете називати. (Вчитель показує на слайді чи плакаті правила, а учні разом або по черзі зачитують: працювати дружно, правило піднятої руки, говорити по черзі, поважати один одного і т. д.)
- А для батьків будуть діяти дещо інші правила (написані на картках і розміщені на дошці), зокрема:
Приходити вчасно. Не запізнюватись на тренінг.
Вимкнути мобільні телефони. Нічого не повинно заважати проведенню тренінгу.
Правило «Тут і зараз». Всі проблеми та негаразди треба залишити за межами тренінгу, а «тут і зараз» бути позитивними у висловлюваннях і ставленні до інших.
Правило «Піднятої руки». Якщо хтось з учасників тренінгу хоче щось додати чи розповісти, то необхідно підняти руку, а не галасувати.
Говорити коротко, по черзі. Бажаючим говорити, важливо дбати про можливість бути почутим.
Не критикувати. Наша зустріч – це діалог. Кожна точка зору – це особиста реальність, вона базується на власному досвіді. Критикувати – означає ставити свою точку зору вище за іншу.
Бути толерантними. Відноситися з повагою до ідей, думок, почуттів, віку, статі, національності, релігійних віросповідань учасників тренінгу.
Добровільність. Брати участь у тренінгу за бажанням, без спонукання збоку тренерів або членів групи.
Конфіденційність Особиста інформація не обговорюється і не виноситься за коло тренінгу.
- Прочитайте правила, чи всі вони Вам зрозумілі?
- Чи Ви їх приймаєте?
4. Очікування.
Вчитель. - Ви, шановні батьки, коли йшли на сьогоднішнє заняття, навіть не знали, що буде відбуватися. Але, звісно, розмірковували про це, чогось очікували. Давайте дізнаємося ваші очікування від сьогоднішнього заняття? У вас є кружечки, на яких Ви вдома написали свої думки. Ці кружечки стануть символічними пісчинками, які ми розмістимо у верхній частині намальованого пісочного годинника. А пройде час і, можливо, ваші пісчинки потраплять вниз, виконавши своє призначення, і ми досягнемо мети заняття.
5. Робота у групах.
Вчитель. - Для того, щоб я могла повідомити вам тему нашого заняття, прошу виконати наступне завдання.
Для батьків: по колу ви передаватимете дощечки для письма, смужечки паперу і маркери. Вам потрібно на смужці написати одним словом те, що, на вашу думку, найважливіше для вашої дитини. Смужку залишаєте у себе.
Для дітей.
- А ми з вами, діти, зараз перевіримо, чи вмієте ви берегти таємниці. У мене є чарівна скринька, зазирнувши до неї, ви зможете побачити найголовнішу людину на Землі. Спочатку ми нікому про це не будемо розповідати. Домовились?
(Діти по черзі дивляться у чарівну скриньку, де розміщене звичайне дзеркало).
- Тепер, коли всі зазирнули до чарівної скриньки, я дозволю вам відкрити наш секрет. Адже батькам – можна.
- Кого ви побачили?
- То хто ж найголовніша людина на Землі?
- Так, кожен з вас – головний, важливий, особливий і неповторний. Кожну людину потрібно любити, цінувати і оберігати. А особливо дорогі ви – своїм батькам.
- А тепер давайте послухаємо, що ж наші батьки обрали найважливішим для вас. (Відповіді батьків. )
Уже другий рік у нашому класі працюють добровільні помічники – волонтери, колишні учні. Вони допомагають і на таких заняттях. Відповіді батьків помічники розподіляють на магнітній дошці на дві групи.
Приклади відповідей: освіта, здоров’я, любов, їжа, житло, друзі, знання, родина, одяг, життя, повага тощо.
Вчитель. – Подумайте, чому Ваші побажання розділені на дві групи? (Відповіді батьків).
- Отже, біля однієї групи слів ми прикріплюємо малюнок мішечка з грошима, біля іншої – зображення рук людини, що символізують власні можливості людини проектувати своє життя, робити вибір («Все у твоїх руках»).
6. Оголошення теми та мети заняття.
Вчитель. - Сьогодні ми з вами зібралися для того, щоб обговорити важливість ролі здоров’я у житті кожної людини. Здоров’я – безцінний дар, який так легко втратити та, найчастіше, неможливо повернути.
Інформаційна довідка.
Для батьків цікавою і корисною буде зустріч із лікарем-педіатром, який виступить із міні-лекцією та відповість на їх запитання.
Можна запропонувати батькам переглянути презентацію чи відеоролики про здоровий спосіб життя, підготовлену волонтерами тощо.
7. Робота в групах.
Вчитель. - Діти, поки батьки будуть слухати дуже важливі і цікаві для них речі, ми, щоб їм не заважати, теж попрацюємо. Для цього нам потрібно об’єднатися у чотири групи. Так як зараз у нас осіння пора, я приготувала для вас чудові осінні листочки, візьміть із коробочки той листочок, який вам найбільше подобається.
(Із скриньки діти витягують кольорові картинки (стікери, листочки, цукерки) та об’єднується у чотири групи).
Завдання. Кожна група має картку із зображенням обличчя людини і підготовлені силуети носа, очей, ротика (у різних емоційних станах). Вам потрібно, працюючи разом, наклеїти все це на силует обличчя.
- Подивіться, яка людина у вас вийшла – здорова чи хвора, весела чи сумна?
- На яку людину ви б хотіли бути схожі? Чому?
8. Зміна діяльності груп. Вправа «Стежина здоров’я».
Вчитель. - Шановні батьки, станьте групами біля своїх дітей. Тепер ви утворили робочі групи.
(Тепер батьки працюватиму у групах, а діти сідають у загальне коло).
Завдання для батьків: разом подумайте і напишіть відповіді на питання:
- Чому люди хворіють?
Завдання для дітей «Стежина здоров’я»
- Ми з вами, діти, спробуємо викласти стежину здоров’я. Чи буде вона довгою – залежить від вас. Для того, щоб прокласти хоча б один слід до здоров’я (щоб бути здоровим), що потрібно робити? Наші волонтери запишуть ваші відповіді на листках у формі сліду дитячої ноги і викладуть «стежину здоров’я».
(Очікувані відповіді: вмиватися, чистити зуби, займатися спортом, їсти корисну їжу, гратися на свіжому повітрі тощо).
9. Перевірка роботи батьків.
- Що із того, що ви назвали залежить від самої людини?
- На що ми можемо впливати?
- Як бачите, багато чого залежить від нас самих. То який же висновок можна зробити? (Наше здоров’я – у наших руках)
10. Гра «Обіцянки».
Вчитель. - Давайте зараз зробимо ще один крок до здорового способу життя. Сядьмо батьки та їх діти обличчям один до одного і пообіцяємо, що кожен із вас буде робити тільки те, що буде на користь здоров’ю.
- Якщо ви побажаєте, то повідаєте всім про свої обіцянки.
(Обіцянки: чистити зуби, робити зарядку, бігати вранці, добре харчуватися і т. д.)
- Пам’ятайте, обіцянка обов’язково повинна виконуватися!
- Отже, час нашого заняття швидко пролетів, то ж час підводити підсумки.
11. Перевірка очікувань батьків.
- Чиї сподівання справдились? Чиї ні?
- Чиї пісчинки можна перемістити вниз? (Слово батькам)
12. Оцінка уроку дітьми.
Вчитель.
- Діти, а вам сподобалося наше заняття?
- Важливо, що ви не лише багато пізнали, що треба робити для зміцнення свого здоров’я, а й під час роботи у групах, у колі ви уважно ставилися до своїх товаришів, слухали й не перебивали їх, дослухалися до думки інших.
- У різних кутках класу ви бачите на малюнках наших чарівних «Пухнастиків» (казкові персонажі, які відображають емоційний стан, настрій дитини). І вже знаєте казку про них.
- Станьте біля того «Пухнастика», настрій якого відповідає вашому.
- Поясніть, чому у вас такий настрій?
- На цьому заняття закінчено. Дякую батькам і дітям за роботу. На згадку про урок всі батьки отримують пам’ятку «Як берегти здоров’я дитини».
Література:
1. Демчук Л.В. Використання інноваційних технологій в роботі з формування засад здорового способу життя [Текст] / Л.В. Демчук // Психологічна газета. – 2009. – №4 (124).
2. Корисні звички. Навчальний посібник для початкової школи з попередження вживання дітьми тютюну й алкоголю: Посібник для вчителя [Текст]. – К., 2005.
3. Льюїс Д. Тренінг ефективного спілкування [Текст] / Д. Льюїс – М., 2002.
4. Технологія проведення тренінгів з формування здорового способу життя молоді [Текст] / Г.М. Бевз, О.П. Главник – К. : Держ. ін-т проблем сім’ї та молоді, 2005. – 172 с. –
5. Цікаво про корисне. Навчальний посібник для початкової школи [Текст]. – К., 2005.

Кiлькiсть переглядiв: 175