Т.В.Ружанська,
провідний бібліотекар
Помічнянської ЗШ І-ІІІ ступенів № 3 Добровеличківської райдержадміністрації

ЗДОРОВИМ БУТИ – КРУТО!
(Бібліотечний урок-вікторина для учнів 5 класу)

Мета: формування в учнів навичок здорового способу життя, навичок толерантного спілкування; розширення читацького світогляду.
Обладнання: книжкова виставка «З книгою подружиш – здоров’я здобудеш!»; вислови: «Здорова людина – добра і справедлива», «Не той пропав, що в біду попав, а той, хто духом занепав», плакати «Дерево здоров’я», «Кросворд здоров’я»
Хід заходу
Бібліотекар. Добрий день, дорогі друзі! Сьогодні ми з вами проведемо не простий бібліотечний урок, а урок-вікторину, присвячену здоровому способу життя.
Перед вами книжкова виставка з уже знайомими для вас книжками – це підручники «Основи здоров’я», «Природознавство», «Українська література» та «Зарубіжна література» для 5 класу. Ці дуже потрібні книги були поруч з вами і навчали, як бути здоровими, розповідали казки і оповідання про різні випадки з життя своїх героїв. Сьогодні ми перевіримо, чи уважно ви вивчали ці книги, чи багато ви дізналися з них?
А допоможе нам у цьому цікава конкурсна програма «Здоровим бути – круто!», у якій я пропоную вам прийняти участь. Для цього ми створимо дві команди з учнів 5 класу.
Команди займають свої місця за ігровими столами. Діти обирають назву команди, готують та проголошують свій девіз.
Представляю вам поважне журі нашого конкурсу (члени журі – це класні керівники 5-х класів та бібліотечний актив).
І конкурс «Лото-здоров’я»
У чарівному мішечку знаходяться кульки з номерами. Кожен гравець команди по черзі виймає кульку з номером, якому відповідає питання, на яке гравець повинен дати відповідь. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Запитання для першої команди
1. Вибери з переліку продуктів тільки ті, які можуть нашкодити здоров’ю: сметана, яблука, огірки, пепсі-кола, хліб, молоко, чіпси.
2. Який телефонний номер потрібно набрати у разі виникнення пожежі? (101).
3. Як називаються коливання земної поверхні, що виникають унаслідок підземних поштовхів величезної сили? (Землетрус).
4. Що треба робити, щоб не хворіти, легше і швидше переносити зміни погоди? (Загартовуватися).
5. Кого називають «пасивним курцем»? (Людину, яка вдихає тютюновий дим, але сама не курить).
Запитання для другої команди
1. Вибери з переліку людських звичок ті, які корисні для здоров’я: загартовування, куріння, чищення зубів, гризти нігті, ввічливість, говорити неправду.
2. Куди потрібно звертатись і який телефонний номер потрібно набирати, у разі виявлення крадіжки? (У міліцію, 102).
3. Як називають розлиття річки при розтаванні снігу, льоду або від тривалих дощів і злив? (Повінь).
4. Яка невиліковна хвороба передається тільки через кров, спричиняється вірусом імунодефіциту, який ослаблює організм? (СНІД).
5. Яке приміщення у будинку є найнебезпечнішим? Чому? (Кухня, адже в ній містяться різні електроприлади, газова плита).
(Музична пауза. Пісня про здорове харчування на мотив пісні «Посмішка»)
Є корисні страви і смачні:
Борщ і каша, груші, сливи, спіла диня.
А шкідливим – дружно скажем: «Ні!»
Не приносять вони користі людині.
Приспів:
Про здоров’я треба дбати,
Вітаміни споживати,
Огірочки, апельсини і морквину.
І тоді, повір, умить
Перестанеш ти хворіть.
Пам’ятай це мудре правило, дитино.

Не купуй нізащо на обід
Різні чіпси, шоколадки і мівіну.
Їх вживать багато нам не слід,
Не приносять вони користі людині.
Приспів (повторюється)
(Журі оголошує кількість балів за І конкурс).
ІІ конкурс « Розгадай кросворд»
Бібліотекар. Діти, ви любите відгадувати загадки? Якщо так, то це дуже добре, бо у наступному конкурсі вам потрібно відгадати загадки і розгадати кросворд. Перед вами, на дошці два кросворди (для кожної команди свій кросворд).
Члени команди по черзі виходять до дошки, слухають питання, дають відповідь і записують її у клітинки кросворду. (Максимальна кількість балів – 5)
1.
2. О К У Л Я Р И
3. П О В І Т Р Я
4. М О Р К В А
5. Ї Д А Л Ь Н Я
6. С І Р Н И К И
Питання до І кросворду

1. Відгадайте слово-підказку. До кого ми звертаємося, якщо захворіли? (Лікар).
2. Два скельця, три дужки – на ніс і на вушка. (Окуляри).
3. Куди ступиш – всюди маєш, хоч не бачиш – споживаєш. (Повітря).
4. Сидить панна на дворі, а коса її на дворі. (Морква).
5. Ходять туди діти часто
Споживати їжу вчасно.
Це не клас і не читальня.
Смачно пахне у ……. (Їдальні).
6. Дерев’яні хлопці у малій коробці
Полягали спати. Не треба чіпати!
Бо вони, як граються, то вогнем займаються. (Сірники).
Питання до ІІ кросворду
1.
2. Б Л И С К А В К А
3. В Е Л О С И П Е Д
4. В О Г О Н Ь
5. Б Е Р Е З А
6. С В І Т Л О Ф О Р

1. Відгадайте слово-підказку. Чим треба займатися, щоб стати сильним, здоровим, витривалим, мати гарну статуру? (Спорт).
2. Нерозлийвода із братом – виступаємо у двох.
Я йому підсвічу сцену, він співає: «Ух» та «Ох»! (Блискавка).
3. Ухоплю його за роги, розжену колеса-ноги,
Ріжки знизу покручу й по дорозі полечу. (Велосипед).
4. Лісом він котився з ревом, їв траву, кущі, дерева.
А коли напивсь води – стих і згаснув назавжди. (Вогонь).
5. Я біла і тендітна, зелені маю коси.
І навесні п’ють люди мої цілющі сльози. (Береза).
6. Всім перехожим я моргаю, щоб пильно глянули на мене.
Очей же я аж троє маю: червоне, жовте і зелене. (Світлофор).
Музична пауза. Діти співають разом з учасниками вокального гуртка «Пісня про здорове харчування» (на мотив пісні «Посмішка»)
Є корисні страви і смачні:
Борщ і каша, груші, сливи, спіла диня.
А шкідливим – дружно скажем: «Ні!»
Не приносять вони користі людині.
Приспів: Про здоров’я треба дбати,
Вітаміни споживати,
Огірочки, апельсини і морквину.
І тоді, повір, умить
Перестанеш ти хворіть.
Пам’ятай це мудре правило, дитино.
Не купуй нізащо на обід
Різні чіпси, шоколадки і мівіну.
Їх вживать багато нам не слід,
Не приносять вони користі людині.
Приспів (повторюється)
Журі оголошує кількість балів за ІІ конкурс.
ІІІ конкурс «Книгу прочитаєш – про здоров’я все пізнаєш»
Питання для всієї команди. Правильна відповідь – 1 бал
Запитання для першої команди
1. Назвіть ім’я книжкового героя, який мав декілька шкідливих звичок, завдяки яким став відомим на весь світ, тому що розказував всілякі небилиці так натхненно і переконано, що й сам зрештою починав у них вірити. Назвіть книжку. («Пригоди барона Мюнхгаузена»).
2. Героїню якої казки, не зважаючи на мороз і заметіль, зла мачуха та її дочка відправили до зимового лісу за квітами? Назвіть казку («Дванадцять місяців»).
3. Як називається книга, у якій записані священні тексти, визнані церквою як непорушний закон віри і життя? (Біблія).
4. Як звали маленького хлопчика, який зумів не лише вижити в диких джунглях, а й стати їхнім господарем, не втративши при цьому найкращих рис справжньої Людини. (Мауглі).
5. Яке природне явище описав у своєму вірші Т.Шевченко? (Буря).
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
Запитання для другої команди
1. Назвіть головну героїню казки Ш. Перро у якій йдеться про дівчинку, яка не цуралася брудної роботи, була доброю і щирою й за це добра фея нагородила її поїздкою на бал, де вона загубила один з елементів одягу, який, у свою чергу, допоміг їй вийти заміж за принца. Назвіть казку. («Попелюшка»).
2. Назвіть ім’я українського і російського письменника, який чудово змалював казкову красу української ночі. (Микола Гоголь).
3. Який словник допоможе нам перевірити правильне написання слів «здоров’я», «загартовування», «безпека»? (Орфографічний).
4. Назвіть декілька шкідливих звичок Лиса Микити з казки Івана Франка «Фарбований лис». (Хитрість, злодійкуватість, схильність говорити неправду).
5. У міфах стародавньої Греції згадується Гігія – богиня здоров’я. Від її імені походить слово, яким називається наука про здоров’я, його збереження та зміцнення. Назвіть це слово. (Гігієна).
ІІІ конкурс «Прочитай приказку»
Кожній команді пропонується прочитати приказку, у якій літери у словах переставлені місцями. Правильна відповідь – 5 балів.
1. реДоб рещи цесер не євабу колині дегор (Добре щире серце не буває ніколи горде).
2. реГо муто тьжи, хто ямжитт не родожить (Горе тому жить, хто життям не дорожить).
Бібліотекар. Наше здорове життя неможливо уявити без блакитного неба, ясного сонця, зеленого лісу, чистого повітря, тобто, якщо сказати одними словом, без природи.
Зверніть увагу на цю чудову виставку Яке розмаїття довідкової і художньої літератури чекає на вас! Ці гарні й дуже корисні книги допоможуть вам у навчанні, розкажуть багато цікавого про природу, тварин, навколишній світ, навчать, як правильно жити у гармонії з природою і бути здоровими. А для того, щоб ближче познайомитися з цими книжками, вам треба просто прийти до бібліотеки і прочитати їх. І тоді ви станете не тільки гарними читачами, а ще й бібліотекознавцями.
Презентація бібліотекарем книжкової виставки.
І розділ «Книги, які знають все…»
Земля і океани. Ілюстрована дитяча енциклопедія / автор-укл. Г.С.Тегельман – Харків : Веста, 2009. – 64 с.: іл. – (Сер. «Все про все»).
Наука і космос. Ілюстрована дитяча енциклопедія / автор-укл. Ю.В.Блоха – Харків : Веста, 2009. – 64 с.: іл. – (Сер. «Все про все»).
Тваринний світ полярних зон. Ілюстрована енциклопедія / автор і упор. І.В.Гончаренко. – Харків : Промінь, 2005. – 64с.: іл.
Україна. Живий світ. Дитяча енциклопедія / О.Ф.Цеханська, Д.Г.Стрєлков. – Харків : Ранок, 2008. – 128 с.: іл.
ІІ розділ «Книгу мудру прочитаєш – про здоров’я все пізнаєш»
Антон Алатон. [Фантастичні оповідки про дівчинку Майю]: У 5 кн. – К. : Алатон, 1997. – (Сер. «Невидимий світ»).
Бібліотекар. А зараз я пропоную вам наступний IV конкурс.
Перед вами табличка зі словом «БІБЛІОТЕКОЗНАВСТВО». Слово складне, але з нього можна утворити безліч нових слів, що ви і зробите протягом 3-х хвилин. За кожне утворене слово – 1 бал.
Бібліотека, літо, коза, закон, знак, зона, озон, вокал, ікона, банкет, бант, батон, біб, вазон, бізон, білет, котлета, візок, тіло, балет, білка, бал, весна, сівба, атлет, лан, лев, лінза, ліс, літак, сік, сітка, нота, тека, скло, світ, світло...)
Музична пауза. Пісня про фізкультуру і спорт (на мотив пісні «У траві сидів коник»).
Із спортом ми дружили,
Зарядку всі робили.
І жили – не тужили,
Здоровими були
Приспів: Повірте мені, повірте мені,
Жили і не тужили.
Повірте мені, повірте мені,
Здоровими були.
Ми в різні ігри грались,
У озері купались,
В походи всі збирались
І весело жили.
Приспів: Повірте мені, повірте мені,
В походи всі збирались.
Повірте мені, повірте мені,
І весело жили.
Та якось Лінь підкралась,
І щось із нами сталось,
Не бігалось, не гралось
Всі сонними були. Приспів: Повірте мені, повірте мені,
Не бігалось, не гралося.
Повірте мені, повірте мені,
І сонними були.
Усі маленькі діти
Знов почали хворіти,
І ніде правди діти –
Ослабли враз усі.
Приспів: Повірте мені, повірте мені,
І ніде правди діти.
Повірте мені, повірте мені,
Ослабли враз усі.
Тоді ми зрозуміли,
Що помилку зробили,
Що нам потрібна сила
Й здоров’я повсякчас.
Приспів: Повірте мені, повірте мені,
Що нам потрібна сила.
Повірте мені, повірте мені,
Й здоров’я повсякчас.
Журі оголошує кількість балів за IV конкурс.
Бібліотекар.
Ми сьогодні добре грали
Про здоров’я все пізнали.
Про тварин і про природу,
Про гаразди і негоду.
Та залишилося нам
Висновок усьому дати.
І маленьке деревце
Одягти в зелені шати.
Бібліотекар. Поки наше журі підраховує загальну кількість балів, я хочу, щоб ви уважно подивилися на деревце і сказали, чого йому не вистачає? (листочків). А для того, щоб деревце зазеленіло, вам потрібно йому допомогти. Для цього у вас на столах лежать листочки, на яких написані корисні і шкідливі звички. Ваше завдання вибрати тільки корисні звички, які сприяють збереженню здоров’я і роблять наше життя гарним і щасливим. (Листочки з правильними відповідями прикріплюються до дерева).
Корисні звички (листочки). Посміхатися друзям, бути чемним і вихованим, займатися фізкультурою, бути чесним і відкритим, загартовування, ігри на свіжому повітрі, правильне харчування, мити руки перед вживанням їжі, оберігати природу, дбати про рідних, знати свої права та обов’язки, чистити зуби, здобувати освіту, вивчати правила дорожнього руху, не чіпати бездомних собак і кішок,не відкривати двері незнайомим.
Шкідливі звички (листочки). Куріння, алкоголізм, вживання наркотиків, неповага до старших, битися з товаришами, гризти нігті, гратися з електроприладами, ходити по льоду, бути злим і роздратованим, гратися з сірниками, ходити по залізничним коліям, купатися у заборонених місцях, бути жадібним і заздрісним, перебігати дорогу під час руху авто.
Бібліотекар. Журі підрахувало кількість балів кожної з команд і назве переможців.
Представник журі нагороджує команду-переможця та подяки і призи всім учасникам команд за активну участь у грі.
Бібліотекар. Діти, ось і добігає кінця наша зустріч. Я гадаю, що конкурсні завдання для вас не були важкими, тому ви з ними дуже добре впоралися.
У цій грі переможців і переможених немає, тому що кожен, хто дбає про своє здоров’я і про здоров’я інших, хто знає, як зберегти наш світ від зла і ненависті, той завжди є і буде переможцем.
До нових зустрічей!
Використана література
1. Бойченко Т.Є. та ін. Основи здоров’я: підр. для 5 кл. [Текст] / Т.Є. Бойченко – К. : Навч. книга, 2005. – 192 с.
2. Вознюк Л. 1111 загадок. [Текст] / Л.Вознюк – Тернопіль: Вид. «Підручники і посібники», 2008. – 224 с.
3. Воронцова Т.В. та ін. Основи здоров’я: підр. для 5 кл. Т.В. Воронцова – К. : Алатон, 2005. – 176 с.
4. Ковбасенко Ю.І., Зарубіжна література: підр. для 5 кл. [Текст] / Ю.І. Ковбасенко, Л.В.Ковбасенко. – К. : Грамота, 2005. – 296 с.
5. Мокій А. Заспіваймо пісню веселеньку…: Дитячі пісні про здоров’я [Текст] / А.Мокій // Здоров’я та фізична культура [Вкладка]. – 2010. – № 9. – С. 15-16.
6. Шабельникова Л.П. Українська література: підр. для 5 кл. [Текст] / Л.П. Шабельникова. – К. : Грамота, 2005. – 296 с.
7. Ярошенко О.Г. Природознавство: підр. для 5 кл. [Текст] / О.Г. Ярошенко – К. : Генеза, 2005. – 128 с.

Кiлькiсть переглядiв: 1237