Л.Б. Рак,
вчитель початкових класів
Миронівської ЗШ І-ІІ ступенів
Світловодської райдержадміністрації

«ЩОБ ЗДОРОВ’Я ДОБРЕ МАТИ, СЛІД ПРО НЬОГО ЗМАЛКУ ДБАТИ»
(Урок-проект для учнів 3-4 класів)

Мета та завдання: формувати в учнів уявлення про згубний вплив шкідливих звичок на дитячий організм; усвідомити особливу небезпеку вживання наркотиків, яка існує через високий ризик інфікування ВІЛ; розвивати вміння відстоювати власні переконання, оцінювати свої вчинки та приймати рішення відповідно до ситуації; виховувати здатність протидіяти пропозиціям щодо куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин.
Обладнання: ілюстрації із зображенням корисних і шкідливих звичок, мікрофон, конверти з написом «Корисні звички», «Шкідливі звички», сюжетні малюнки, «цеглини» для Храму здоров’я, дві таблиці «Згоден» і «Не згоден», епіграф уроку «Здоровому способу життя – «Так!» Шкідливим звичкам – «Ні!»
Основне питання: Чи впливають «шкідливі звички» на здоров’я людини?
Ключове питання: Чому треба захищатися від «шкідливих звичок»?
Завдання проекту:
- шкідливість куріння в приміщеннях (I група);
- вживання підлітками алкоголю (II група);
- вживання підлітками наркотиків (III група).
Групи:
- художники (підготовити ілюстрації про корисні і шкідливі звички);
- науковці (за допомогою батьків підібрати і опрацювати матеріал за відповідною темою);
- дослідники (скласти проект «Я – здорова людина»).
Міжпредметні зв’язки: проект пов’язаний з предметами «Основи здоров’я», «Основи здоров’я та фізична культура», «Я і Україна. Громадянська освіта, 3-4 клас».
Очікувані результати: після уроку учні зможуть пояснювати поняття «корисні» та «шкідливі» звички; усвідомлювати згубну дію на дитячий організм куріння, алкоголю та наркотиків; оцінювати свої вчинки та приймати рішення; обґрунтовувати поняття «здоровий спосіб життя»; працювати з інтерактивними вправами; взаємодіяти у групах, парах; набувати навичок самооцінювання та взаємооцінювання.
Хід роботи над проектом
I. Організаційний момент.
1. Емоційне налаштування учнів.
Треба всім нам привітатись:
- Добрий день!
Дружно весело сказати:
- Добрий день!
Вліво – вправо повернемось,
Туди – сюди усміхнемось:
- Добрий, добрий, добрий день!
2. Гра «Віночок».
Вчитель. (Звертаючись до учнів, які стоять у колі).
- Поміняйтеся місцями з тими, хто:
- сьогодні поснідав;
- робить ранкову зарядку;
- зараз почуває себе здоровим на 100 %;
- одягнений у спідничку;
- носить окуляри;
- вважає, що здоров’я – це не тільки відсутність хвороб, а й здорові думки, вчинки і гарний настрій.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Гра «Храм здоров’я». (Технологія «Мозковий штурм»).
- Існують певні правила, яких повинна дотримуватися людина, щоб бути здоровою. Для здорового способу життя характерні корисні звички.
- Які ви знаєте корисні звички ? (Виступи дітей).
- Деякі правила написані на аркушах. Допоможіть їх прикріпити на стенд.
1) Вставай щодня в той самий час.
2) Чисть зуби двічі на день.
3) Регулярно вживай їжу.
4) Мий руки після туалету.
5) Регулярно виконуй фізичні вправи.
6) Виконуй обіцянки.
7) Будь ввічливим.
8) Частіше посміхайся.
9) Не будь жадібним і заздрісним.
10) Говори ввічливі слова. (Та інші).
Вчитель прикріплює вислови на будиночку, цеглинами в якому є аркуші з правилами.

Ці звички корисні для вашого здоров’я. Їх так і називають – корисними.
- Хто хоче бути почесним мешканцем Храму здоров’я? Це не просто, адже існують ще шкідливі звички.
- Які ви знаєте шкідливі звички? (Куріння, алкоголь, наркотики).
- Так, паління, наркотики та вживання алкогольних напоїв – шкідливі звички, бо завдають значної шкоди здоров’ю.
III. Повідомлення теми уроку та мети.
Вчитель. - Сьогодні ми говоритимемо про вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров’я людини. (Виступи учнів).
Вчитель. Англійський філософ Томас Пен вважав, що в людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом узяті. Це – алкоголізм, тютюнопаління і наркоманія. Тепер з’ясуємо завдання, що стоять перед нами на проекті.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
- Для чого ми будемо вивчати цю тему?
- Чого вона навчить кожного з нас?
Діти по черзі читають записи на дошці.
Цей проект навчить мене:
- негативно ставитись до паління, алкоголізму, наркоманії;
- працювати в групах;
- оцінювати свої вчинки й приймати рішення відповідно до ситуації;
- рішуче давати відповідь «Ні!» на пропозицію щодо куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин.
- Отже, зверніть увагу на епіграф нашого уроку? Зачитаємо вислів усі разом: «Здоровому способу життя – «Так!». Шкідливим звичкам – «Ні!».
- В чому його суть?
V. Усвідомлення знань. Надання необхідної інформації.
1. Гра «Уявний мікрофон». Обговорення у парах.
- Якщо вас запитати, що для людини найдорожче, ви відповісте: життя та здоров’я. Від здоров’я залежить і ваш настрій, і успіхи в навчанні. Змалечку батьки привчають вас бути ввічливими, добрими.
- Яких корисних звичок ви вже набули?
Після обговорення проводиться інтерв’ю з «уявним мікрофоном». Двоє учнів-ведучих опитують (вибірково) декількох дітей.

Діти об’єднуються у групи. Кожній групі роздаються картки, де записано «Корисні звички», «Шкідливі звички» та позначено номер групи. Діти повинні обговорити і записати на цих картках, які вони знають корисні і шкідливі звички. Виконавши завдання, кидають картки у відповідні скриньки. Після цього проводиться обговорення написаного.
2. Виступ груп з інформацією. Малювання плакатів та їх представлення.
I група «Ні – наркотикам!»
Захист проекту:
1). Інформаційна хвилинка.
1 учень. - Наркоманія – хворобливий потяг до вживання наркотиків. Інколи підліткам хочеться відчути себе дорослими. Цікавість, нестача знань про шкідливість наркотиків, пустощі призводять до рабської залежності від наркотиків. При цьому з’являються такі симптоми як постійна слабкість, безсоння, втрата апетиту, схуднення.
2 учень. - Шкіра стає жовтувато-сірою. Обличчя вкривається зморшками. Звужується коло інтересів, погіршується розумова діяльність, пам’ять, знижується працездатність, зникає почуття відповідальності. Наркоман починає обманювати, красти.
Вчитель. - Наркоманія – важка хвороба, що викликає серйозні зміни в здоров’ї, стає причиною інвалідності або смерті в молодому віці. Наркомани живуть у середньому на 20-25 років менше, ніж люди, які не вживають наркотики. Ін’єкційне введення наркотиків – найкоротший шлях до зараження ВІЛ (через спільний шприц, голку, інші речі, на яких є залишки крові).
2). Виступ лікаря.
Лікар. - Запам’ятай поради лікарів:
1. Ніколи не дозволяй, аби тобі робили ін’єкції використаним шприцом. Вимагай, щоб медичні працівники надавали тобі допомогу стерильними інструментами.
2. Не піднімай із землі шприци й голки: ними могли користуватися хворі люди.
3. У разі травмування з появою крові негайно сповісти про це медичних працівників чи дорослих, які нададуть необхідну допомогу.
4. Рішуче відмовляйся від пропозицій незнайомців спробувати будь-які ліки.
5. Будь милосердним до хворих на СНІД та ВІЛ-інфікованих.
3). Представлення плакату та малюнків на тему «Ні – наркотикам!» та обговорення їх змісту.
II група «Ні – курінню!»
Захист проекту:
1). Інформаційна хвилинка.
Вчитель. - Куріння – шкідлива звичка. Тютюновий дим містить понад 1200 шкідливих речовин, найсильнішою з яких є нікотин.
1 учень. - Мабуть, немає людини, яка не чула б про шкідливість куріння для здоров’я. Більшість людей знає, що куріння спричиняє багато захворювань і призводить до передчасної смерті.
- Однак мільйони людей щодня добровільно вдихають отруйний дим, завдаючи шкоди не лише собі, а й оточуючим людям та навколишньому середовищу. Тютюновий дим уражає не лише курців.
2 учень. - Вдихання повітря, насиченого тютюновим димом, згубно діє на організм людини, особливо дитини. Якщо курять у твоїй присутності, ти вдихаєш тютюновий дим і стаєш «пасивним курцем».
Вчитель. - Як убезпечити себе від тютюнового диму, навіть якщо хтось із членів родини курить?
1 учень. - Тютюновий дим містить багато шкідливих речовин, які отруюють людину. Під впливом диму у курців жовтіють зуби, змінюється голос. Вони часто кашляють, у них збільшується виділення слини. У накурених кімнатах діти сплять дуже неспокійно. Вони стають млявими, дратівливими, втрачають апетит.
- Пам’ятай! Якщо у твоїй присутності хтось курить, він порушує твоє право на здоров’я.
2 учень. - Та найголовнішим є те, що курець стає залежним від тютюнокуріння. Це змушує деяких школярів на перервах стрімголов мчати «на перекур», щоб затягтися черговою дозою отрути. Бажання курити свідчить, що вже сформувалася шкідлива звичка.
- Ця шкідлива звичка шкодить здоров’ю, затримує фізичний і психічний розвиток дитини. Краще мати корисні звички.
- Як ви думаєте?
2). Декламування вірша «Курці» з подальшим його обговоренням.
Тимко разів три не поснідав у школі
і грошей зібрав на покупку доволі.
Він викликав друга Грицька в коридор
і тихо шепнув йому: «Є «Біломор».
Подалі від класу, у темнім кутку,
Під сходами шмигнули вони нашвидку.
Сяйнула цигарка в Тимка під рукою:
- Грицько, затягайся, а я за тобою.
Ой, що то за смак у тому «Біломорі»?
Курці сполотніли, курці наче хворі.
Туман в голові, а в грудях пече …
Грицькові Тимко похиливсь на плече.
У класі ледь сіли хлоп’ята за парти,
учитель по черзі їх кличе до карти.
Тимко бачить карту неначе в тумані …
- Як змінились хлопчики після затяжки цигаркою?
- Що ви порадили б Грицеві і Тимкові?
3). Представлення плакату та малюнків на тему «Ні – курінню!» та обговорення їх змісту.
III група «Ні – алкоголю!».
Захист проекту:
1) Інформаційна хвилинка.
Вчитель. - Шкідливими, згубними звичками, крім куріння, наркотиків є й вживання алкогольних напоїв. Алкоголь негативно впливає на дітей і підлітків, гальмує їхній ріст і розвиток. Дитина, яка випила навіть пива, не контролює свої дії. Згодом вона відчуває погіршення самопочуття, головний біль, нудоту. При вживанні алкогольних напоїв у дитини погіршується самопочуття, пам’ять, характер, вона не може зосередитися, не здатна виконувати точні дії, не може добре вчитися. Та це стає неважливим, бо їй найкраще в компанії дітей, які прогулюють уроки, погано вчаться, не слухають батьків і вчителів. Дуже швидко діти стають залежними від алкоголю.
1 учень. - Здавна відомо, що спирт, який міститься в алкоголі при потраплянні в організм, порушує роботу всіх органів. Ось чому серцебиття сп’янілої людини уповільнюється. А від надмірної дози алкоголю може й взагалі зупинитися. Людина помре.
2 учень. - Кількаразове вживання алкоголю призводить до того, що людина більше не може обійтися без нього.
Вчитель. - З кожним роком ти стаєш більш самостійним та незалежним. Усе більше часу перебуваєш в компаніях однолітків або старших друзів. Можуть виникнути ситуації, коли тобі запропонують закурити цигарку, можливо, навіть з наркотичною травою, випити пива чи вина.
- Ти мусиш навчитися казати «Ні!».
2). Представлення плакату та малюнків на тему «Ні – алкоголю!» та обговорення їх змісту.
VI. Узагальнення знань.
1. Вправа «Займи особисту позицію».
На протилежних стінах плакати:
«Згоден» – пробувати наркотики заборонено; алкогольні напої отруйні для організму; слід заборонити продаж тютюнових виробів.
«Не згоден» – пробувати наркотики дозволено всім; алкогольні напої слід уживати дорослим людям; продаж тютюнових виробів слід збільшити.
Учні вибирають власну позицію.
- Прошу «проголосувати ногами», обґрунтувати позицію та виробити аргументи на її захист.
2. Вправи, спрямовані на відстоювання власних переконань.
1) Скажи: «Ні, дякую». Повтори ще раз, але впевненіше: «Ні, дякую», «Я не хочу», «Я не буду». Повтори ці фрази кілька разів.
2) Якщо хтось примушує зробити щось проти твого бажання, залиш цю людину або компанію. Скажи, що тобі треба йти, знайди причину.
3) Звернися за допомогою до друга. У цьому випадку ти матимеш ситуацію «двоє проти одного».
4) Гра «Карусель».
Діти створюють два кола: внутрішнє – хлопчики, зовнішнє – дівчатка.
Завдання для хлопчиків: запропонувати партнеру спробувати цигарку або покуштувати алкогольний напій.
Завдання для дівчаток: відмовити в чіткій формі.
За командою вчителя кола пересуваються, пари змінюються. Презентація результатів виконання вправи:
1. Навести факти шкідливого впливу того, що пропонують.
2. Відмовитися, нічого не пояснюючи.
3. Найкоротший спосіб – одразу сказати «ні».
VIІ. Рефлексія.
1. Гра «Пантоміма».
- Відгадати, хто яку звичку демонструє: «курять двоє хлопців», «гризе нігті дівчинка», «роблять зарядку», «чистять зуби», «вмиваються».
- Які ви знаєте шкідливі звички?
- Як з ними боротися ?
- Який висновок ви зробили з цієї бесіди?
2. Гра «Пізнай себе».
На окремих аркушах написати про свої корисні і шкідливі звички, і вкинути в конверт, розміщений на дошці.

3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
- А зараз уявіть собі, що може зруйнувати ваше здоров’я?.
Руйнують здоров’я вживання алкоголю, наркотиків, тютюнопаління; недотримання режиму дня, нераціональне харчування, вживання немитих овочів і фруктів.
- Чи можна відновити те, що зруйновано?
- Що легше: запобігти руйнуванню чи відновити?
Висновок: зруйнувати значно легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти те, що маємо. Від нас самих залежить, який шлях ми оберемо. Тож будьмо здоровими!
- Чи потрапляли ви самі в подібну ситуацію?
- Чи була вирішена проблема? Чому? Як?
- Яку б іншу лінію поведінки можна було б виробити?
- Яким чином цей досвід може вплинути на ваше подальше життя?
- Чи досягли ми очікуваних результатів?
Вислуховуються відповіді дітей. Пропонується робота із самооцінки та взаємного оцінювання.
4. Планета «Здоров’я».
Вчитель. Здоров’я – це найбільша цінність кожної людини. Важливо знати, що шкідливі звички, про які ми щойно говорили, шкодять нашому здоров’ю, призводять до хвороб, депресій, втрати мрій, дорогих людей, речей, які були колись найважливішими. Ви маєте протистояти пропозиціям щодо куріння, вживання алкогольних напоїв та наркотичних речовин!
- Пам’ятайте про це, здобувайте нові знання, робіть правильний вибір. Будьте здорові!
Здоров’я бережіть, доки малі,
І мудрими йдіть по цій землі.
Хай кожен з вас запам’ятає,
Що без здоров’я щастя не буває!
Література:
1. Будна Н.О. Уроки з курсу «Основи здоров’я». 4 клас. [Текст] / Н.О. Будна. – Тернопіль: Богдан, 2005. – 128 c.
2. Володарська М.О.Усі уроки з курсу «Основи здоров’я ». 1 – 4 класи. [Текст] / М.О. Володарська. – Харків : Основа, 2011. – 490 с.
3. Воронцова Т.В. Основи здоров’я. 5 клас: Посібник для вчителя. [Текст] / — К.: Алатон, 2005.
4. Воронцова Т.В. Основи здоров’я: Зошит-практикум для учнів 5кл. ЗНЗ. [Текст] / Т.В. Воронцова. – К. : Алатон, 2006.
5. Інтерактивні уроки в початковій школі [Текст]. – К. : Шкільний світ, 2007.
6. Проекти в початковій школі. Тематика та розробки занять [Текст]. – К. : Шкільний світ, 2008.

Кiлькiсть переглядiв: 40