Л.М. Явтенко,
вихователь дошкільного
навчального закладу «Ромашка»
Григорівської сільської ради
Світловодського району

ПОДОРОЖ ПО КРАЇНІ ЗДОРОВ’Я
(інтегроване заняття з валеології
для дітей дошкільного віку та молодших школярів)

Мета: вчити дітей здійснювати контроль за додержанням особистої гігієни; закріплювати навички догляду за чистотою тіла (миття рук, ніг, обличчя тощо), зубів, стежити за зачіскою; виробляти навички правильної постави; формувати свідоме ставлення до того, що здоров’я треба берегти; закріпити назви і призначення лікарських рослин, значення вітамінів в розвитку дитячого організму; виховувати у дітей бажання бути завжди чистими і охайними.
Матеріал: скринька з речами, які потрібні для догляду за шкірою, волоссям, зубами, лікарські рослини, фрукти.
Приймають участь: Бабуся, Вітамінка, Незнайко, Фея, дід Мудрило.
Попередня робота: вивчення загадок, прислів’їв, легенд про лікарські рослини, бесіди про особисту гігієну, про поставу, розучування пісень, спостереження різних випадків.
Хід заняття
Ведуча. Діти, сьогодні у нас незвичайне заняття. Ми з вами вирушаємо у подорож до діда Мудрила. Але, щоб до нього потрапити, у нас на шляху буде немало різних пригод. І тому, перш ніж ми вирушимо у дорогу, нам треба попросити Ангела-охоронителя, щоб допоміг нам подолати цей шлях.
Ангеле Божий, охоронителю мій,
Завжди на сторожі, біля мене стій,
Від зла людського в час лихий укрий,
Кожної днини, кожної миті,
Будь охороною тіла й душі.
Ведуча. Тепер, я думаю, ми можемо вирушати в дорогу. Але кого нам запитати, якою дорогою йти? Он, недалечко, є хатинка, в ній живе бабуся, і ми в неї все запитаємо.
(Діти підходять до бабусі).
Діти. Доброго дня, бабусю. Якою дорогою нам треба йти, щоб потрапити до діда Мудрила?
Бабуся. Я вам, діточки, покажу тільки тоді дорогу, коли ви відгадаєте загадку і розкажете прислів’я про здоров’я.
(Бабуся загадує дітям загадки і запитує їх прислів’я про здоров’я).
Загадка. Двоє дивляться, а двоє слухають. (Очі, вуха).
Прислів’я:
Найбільше багатство, це здоров’я.
Було б здоров’я, все інше наживеться.
Як нема сили, то й світ немилий.
Бережи одяг, доки новий, а здоров’я, доки молодий.
Без здоров’я нема щастя.
Весела думка – половина здоров’я.
Здоров’я маємо, не дбаємо, а втратимо, плачем.
Сонце, повітря і вода, наші найкращі друзі.
Здоров’я дорожче за багатство.
Бабуся. Молодці, діти, багато ви знаєте, тепер ви можете вирушати далі. Ви потрапите до феї Красоти, і вона покаже вам дорогу.
(Діти підходять до Феї і питають, як знайти дорогу до діда Мудрила).
Фея. Я вам покажу дорогу тоді, коли ви відгадаєте, що є в моїй чарівній скриньці, і для чого всі ці речі призначені.
(Фея відкриває скриньку і виймає рушничок і мило. Задає запитання дітям).
1.Для чого нам ці речі?
2.Чому потрібно доглядати за шкірою?
3.Коли треба мити руки?
4.Якою водою добре вмиватися?
(Фея виймає зубну щітку і пасту. Задає питання дітям).
1.Для чого потрібні ці речі?
2.Як доглядати за зубами?
Фея. Зуби чистити треба вранці і ввечері, не користуватися чужою зубною щіткою, почистивши зуби щітку промиваємо і ставимо у склянку, вверх голівкою. Не можна колупати зуба голкою чи шпилькою, а користуватись зубочисткою. Після їди потрібно полоскати рот теплою водою.
В мене щіточка зубна
Подивіться, ось вона.
Зверху вниз і навпаки
Чищу зуби залюбки.
Діти, коли заболів зуб, що треба робити?
Діти. Треба його лікувати.
Гумореска.
Йшов якось-то Гриць селом,
А дружки питали:
- Що, брат, боляче було,
Коли зуба рвали.
- Ні, - відказує Грицько, -
Не дуже боліло.
- Так чого ти так кричав
В лікаря щосили?
- Та то ж лікар так кричав,
Бо я став брикатися,
Щипці йому поламав
І вкусив за пальця.
(Вихователь пропонує дітям зробити коло й проводить фізкультхвилинку)
Цвіт із липи ми зривали,
У торбиночку складали,
А зимою чай варили,
І ніколи не хворіли.
Раз здорові всі малята,
То почнемо працювати.
(Фея виймає гребінець і питає дітей)
1.Для чого гребінець?
2.Для чого ми причісуємося?
3.Чи можна волосся чесати в різні боки?
4.Чи можна вплітати тісно стрічки?
5.Чи треба хлопцям носити довге волосся?
6.Хто покаже, як правильно треба чесати волосся?
Фея. З цим завданням ви справились добре. Зараз ви можете йти прямо і потрапите до Незнайка.
(Незнайко сидить, згорбившись, і щось малює).
Ведуча. Доброго дня, Незнайку. Що ти там робиш?
Незнайко. Малюю, малюю і щось нічого в мене не виходить.
Ведуча. А ти, Незнайку, неправильно сидиш за столом.
(Діти показують, як треба сидіти за столом).
Ведуча. Незнайку, а ну пройдись по кімнаті, чи ти вмієш правильно ходити? Я так і знала, що в тебе неправильна постава.
Діти, розкажіть Незнайці, що треба робити, щоб була правильна постава.
Діти. Не горбитись, голову тримати прямо, плечі трохи відвести назад. Ще треба займатись фізкультурою.
(Діти запрошують Незнайку на гімнастичні вправи).
З фізкультурою ми дружим,
Фізкультуру любим дуже
Раз, два, три, чотири
Чути з нашої квартири (ходьба на місці).
Дружно руки підіймайте,
Все прекрасно, опускайте.
Нахиліться, розігніться,
Станьте прямо, усміхніться.
Руки вже за головою,
Тож дивись перед собою.
Випрямляємо хребет,
Лікті зводимо вперед.
Мов метелики літаєм,
Крильця зводим, розправляєм.
Будем спортом ми займатись,
Будем сили набиратись.
Ведуча. Незнайку, послухай вірш про хлопчика, який не хотів займатись фізкультурою.
Щось із Юрою не те,
Щось наш Юра не росте.
Він у нас такий маленький,
Хворобливий і тоненький,
Мов замочене курча,
Одноліткам до плеча.
Та чи знаєте ви те,
Чом наш Юра не росте?
Я питаю, – звідки Юра?
- Я тікаю з фізкультури.
(Незнайко говорить, що завжди буде так робити, як навчили його діти. З’являється дівчинка Вітамінка, яка приносить на підносі овочі та фрукти, багаті вітамінами А, В).
Чорниця.
Чорниця багата дубильними речовинами, пектинами, органічними кислотами, ефірною олією. У насінні міститься жирне масло і протеїни. Чорниця – джерело марганцю, хрому, міді, а за «ягідною шкалою» вона займає провідне місце за вмістом заліза. Її вживають як вітамін для зору.
Ожина.
Цінують ожину за велику кількість калію і магнію (вони благотворно впливають на серце), мідь, кальцій, фосфор, йод і марганець. Багата ожина різними цукрами (глюкозою, сахарозою, фруктозою), пектинами і ароматичними речовинами. Ожина цінна вітамінами А, С і Е.
Ожина – цілюща ягода, яку приймають з найдавніших часів. Наприклад, листя, коріння та ягоди використовують для лікування хворого горла, ран і розладів шлунку. Славиться ожина своїми протизастудними властивостями і як засіб проти алергії. А листя ожини зупиняють кров при травмах і порізах.
Морква.
З глибокої давнини морква була однією з найпоширеніших овочевих культур. У середні століття її називали ласощами гномів. Морква корисна для профілактики і лікування авітамінозу, при недокрів’ї, для покращення зору, для відновлення сил і поліпшення апетиту.
Набирайтеся влітку сили! Зростайте здоровими, дужими, прудкими!
(Діти виконують пісню «Де ховаються вітаміни?»)

В фруктах, ягодах, дитино,
Причаїлись вітаміни:
У малині, у суниці,
У смородині, чорниці.
Як же нам до них дістатись,
Щоб улітку сил набратись?
Дужими, прудкими стати
Та здоровими зростати.
Ми з’їмо оті суниці,
І малину, і чорниці,
Ще й смородину, порічки,
Щоб рум’яні мати щічки.
(Вітамінка пропонує дітям відгадати загадки про фрукти, овочі, ягоди).
* * *
Маленька, червоненька,
Із хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть
І до столу подають. (Редиска).
* * *
Що то за голова,
Що лиш зуби й борода? (Часник).
* * *
Сидить Марушка в семи кожушках.
Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля).
* * *
Хто хустиночку свою
Влітку покриває?
І по двадцять хустин
На голівці має? (Капуста).
* * *
На городі виріс дужий,
Круглий, жовтий і байдужий
До червоних помідорів,
До капусти і квасолі.
Хто цей гордий карапуз?
Здогадалися?...(Гарбуз).

* * *
Я красиве, чарівне,
Всі ви любите мене
Соковите, червоненьке,
Круглобоке, солоденьке.
Той, хто гілочку торкне,
Струсить з дерева мене (Яблуко).
* * *
У зеленому лісочку,
Під мережаним листочком
Червоніє невеличка
Спіла ягідка… (Суничка).
* * *
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Задивилася у воду
На свою чарівну вроду… (Калина).
* * *
Я червона, я солодка.
В лісі, в саду я росту
Від простуди всіх лікую. (Малина).
Ведуча.
Всі вітаміни смачненькі
І солодкі, і кисленькі.
Їжте діти їх охоче
Кожен, хто коли захоче.
Щоб були ви здоровенькі
І красиві й рум’яненькі,
Щоб росли міцними й дужими,
До хвороб були байдужими.
(Вітамінка розповідає, які ягоди, фрукти які треба вживати, щоб бути здоровими. Після цього пропонує дітям грати в гру «Відгадай на смак»).
Ведуча. Не тільки, масаж, вітаміни покращують зір, знімають втому з очей, але і гімнастика для очей.
(Виконуються вправи для очей, щоб зняти втому).
1. Закривши очі, обертайте по колу очними яблуками – спочатку вниз, потім вгору. (Повторити 4-5 разів).
2. Далі обертайте вправо, вліво. (Повторити 4-5 разів).
3. Розплющіть очі та зробіть ними колові оберти: спочатку за годинниковою стрілкою, потім – проти. (Повторити 4-5 разів).
4. «Моргання». Відкривши очі, потрібно пильно дивитися вперед 30 секунд, потім швидко моргати, потім знову нерухомо дивитися перед собою. (Повторити 3 рази.)
(Діти виконують пісню «Міцне здоров’я»)
Щоб здоров’я добре мати
Слід про нього змалку дбати
Кожний ранок обливатись
І зарядкою займатись.
У дворі щодня гуляти,
Повноцінно їсти й спати.
Добре мити всі продукти,
Досхочу вживати фрукти.
За зубами доглядати,
Дірочки в них пломбувати
Будете це все робити –
Перестанете хворіти.
(Ведуча звертає увагу дітей на хатину, яка стоїть поблизу).
Ведуча. Діти, гляньте, може це і є хатина дідуся Мудрила?
(Всі підходять і бачать засушені трави).

Ведуча.
1. Які ви бачите тут трави?
2. Для чого вони?
3. Якими травами ми лікуємо кашель?
4. Який чай п’ємо, коли болить живіт?
5. Що ми прикладаємо, коли розіб’ємо коліно чи поріжемо палець?
6. А хто допомагає рости цим травам?
Діти, давайте постукаємо до хатинки, може тут хтось є?
(Діти стукають. Виходить дід Мудрило).
Ведуча. Доброго дня, дідусю. Нарешті ми до вас потрапили.
Дід Мудрило. Завітайте у мою світлицю. Що ви хочете від мене дізнатись?
Ведуча. Та ось ми бачили багато лікарських рослин, але всіх ми не знаємо і ще хочемо дізнатися, як і коли їх збирають, де і як треба сушити, як їх вживати. А найбільше нас цікавить, від чого походять їх назви.
Дід Мудрило.
* * *
У траві росте, у лісі,
Всі його збирають, рвуть.
Квіти жовто-золотисті,
Ніби зірочки цвітуть. (Звіробій).
* * *
Ви його чудово знаєте,
На доріжках зустрічаєте.
Він усім, як добрий друг,
Лікує рани ніг і рук. (Подорожник).
* * *
У неї багато білесеньких квіток,
Які і дорослих лікують і діток. (Деревій).
* * *
Стоять у лузі сестрички милі,
Жовтенькі очі, біленькі вії. (Ромашка).
* * *
Хто це на доріжці
На високій ніжці,
Голівоньки синенькі,
Листочки зелененькі? (Цикорій).

І червона, й соковита,
Та гірка вона все літо.
Припече мороз – вона
Стала добра й смачна. (Калина).
Вихователь. Хто згадає правила поведінки під час збору лікарських трав?
1. Не можна брати багато рослин.
2. Коли збирають лікарські рослини, не треба намагатися їх всі зібрати в тому місті, де ви займаєтесь збором.
3. Частину залишають у природі, щоб рослини продовжували розмножуватись. Деякі лікарські рослини через те, що їх збирали великими партіями, зовсім зникли в природі, або їх залишилося дуже мало. Це – первоцвіт, валеріана, плавун… Їх зовсім не треба збирати. Краще всього робити заготовки подорожнику, пижми, тисячолисника.
4.Під час збору не можна ласувати ягодами, плодами, коріннями.
5.Після збору лікарських трав обов’язково помийте руки.
Вихователь. А тепер, діти, послухайте опис рослин.
Листочки візерунчасті, голівка біла.
Використовують відвар, коли болить горло. (Ромашка).
Росте біля доріг, насіння йде в стрілку.
Застосовується для зупинки крові з ран. (Подорожник).
Росте на клумбах. Квіточки жовті або жовтогарячі.
Застосовують під час ангін, а також для промивання ран. (Календула).
(Дід Мудрило розповідає про лікарські рослини, розповідає легенди і запрошує дітей на чай. Діти п’ють чай, впізнають за запахом і смаком, з яких трав він заварений. Після всього дякують дідусеві).
(Діти виконують пісню «Гімн здоров’я»).
Здоров’я – основа всього на світі,
Здоровим бажають бути всі діти
Для цього потрібно щоденно вмиватись.
Робити зарядку і тепло вдягатись,
Себе гартувати водою і сонцем,
І солодко спати з відкритим віконцем.
Їсти усе, що на стіл подають,
Бо страви нам росту і силу дають.
Поводитись добре усіх шанувати,
Не плакати не киснуть і не капризувати,
Не гратись з вогнем, не стрибати під машини,
Що мчать по дорозі без зупину.
Себе берегти для матусі і тата.
Накази їх всюди виконувати свято!
(Звучить весела музика і діти виходять від діда Мудрила. Заняття закінчується пригощанням дітей фруктами).

Кiлькiсть переглядiв: 151