М.М. Болгарова,
учитель початкових класів
Компаніївської ЗШ І-ІІІ ступенів

ЦІННІСТЬ І НЕПОВТОРНІСТЬ ЛЮДСЬКОГО ЖИТТЯ
(Урок-роздум для учнів 4 класу)

Мета: формувати у дітей поняття про життя як найвищу цінність і неповторність; розвивати розуміння кожною дитиною своєї оригінальності, індивідуальності; усвідомити вплив здорового способу життя на розвиток людини і її досягнень; виховувати вміння поважати людей і бережно ставитись до власного життя.
Обладнання: картки, тест, ватман, олівці, маски для інсценізації казки.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Станьте, діти, ви рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
На місця сідайте чемно
Хай мине час недаремно.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Вправа «Мікрофон».
- Назвіть трьох найстрашніших ворогів здоров’я.
- Що треба робити, щоб не потрапити в залежність від паління, алкоголю і наркотиків ?
- Який вплив мають шкідливі звички на здоров’я людини ?
- Чому діти починають палити ?
2. Вправа «Займи позицію».
- Уяви собі, що тобі вперше в житті запропонували запалити. Що ти відповіси ?
а) Дякую, в житті все треба спробувати.
б) Дякую, не хочу і вам не раджу.
в) Не можу, тому що не дозволяють батьки.
(Відповіді на завдання методом «Прес»).
«Я вважаю що…»;
«… тому що…»;
«… наприклад…»;
«Таким чином…»
3. Робота в парах.
- Поясніть, як ви розумієте вислови видатних людей.
«Від куріння тупієш. Куріння – гарна річ для бездіяльних людей» (Й.Гете).
«Цигарка – це бікфордів шнур, на одному кінці якого вогник, а на іншому – дурник» (Бернард Шоу).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Про що ми будемо говорити сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, послухавши вірш Лариси Шевчук.
Життя твоє – безцінний дар.
Не забувай про це ніколи.
Ти спиш під зорями стожар,
Чи з друзями ідеш до школи,
Живеш ти в місті чи в селі,
Подумай, як життя прожити?
Ти слід залишиш на землі –
То треба гарний залишити.
- Які слова у цьому вірші найголовніші?
- Сьогодні ми з’ясуємо, в чому цінність людського життя та його неповторність. Епіграфом до уроку будуть слова Леонардо да Вінчі «Пам’ятай, життя – це подарунок; і той, хто його не цінує, на цей подарунок не заслуговує».
- На світі немає нічого більш цінного, ніж життя і здоров’я. І треба жити так, щоб не завдавати страждань рідним і близьким. Треба завжди піклуватися про себе, адже, коли людина здорова, вона може здолати всі труднощі життя.
ІV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
1. Робота в групах. (Учні об’єднуються в групи згідно карток, на яких зазначено їх назви та виконують запропоновані завдання).
«Фантазери». Дібрати прикметники до слова «життя». (Щасливе, веселе, цікаве, творче, важке, безрадісне).
«Психологи». Розмістити слова за порядком їхньої важливості у твоєму житті. (Великий будинок, гроші, любов, працьовитість, друзі, впевненість у собі, освіта, здоров’я, дружна сім’я, гарна зовнішність).
«Мислителі». Довести, які чинники і як впливають на життя людей?
«Літератори». Складіть розрізані прислів’я і поясніть їхній зміст.
Життя прожити – не поле перейти.
У житті – як на довгій ниві.
Було б здоров’я – все інше наживеш.
Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Здоров’я – всьому голова.
Учні разом з вчителем роблять висновки.
2. Вправа «Коло думок».
- Що у світі неповторне, індивідуальне?
- Як треба прожити життя?
- Як впливають неприємності на ваше життя?
3. Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз – присядьте, два – присядьте
І за парти разом сядьте.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Психологічний практикум.
Завдання дітям:
- Візьміть набір кольорових олівців і намалюйте себе тричі. У першому автопортреті зобразіть себе таким, яким уявляєте самі. У другому таким, яким бачать вас оточуючі. А в третьому таким, яким би ви хотіли бути насправді.
- Зверніть увагу на кольори олівців, які ви використовували. Психологи стверджують, що синій колір указує на брак дружніх стосунків; зелений – на потребу в самоствердженні; червоний говорить про бажання досягти успіху; жовтий колір використовують оптимісти або люди, які прагнуть життєвих змін.
2. Вправа «Закінчити думку».
- Визначте, що необхідно людині для її самовдосконалення?
(Діти називають ті види діяльності, які спрямовані на самовдосконалення людини)
- Поясніть вислови: виводити з себе, бути доброзичливим, бути скромним, коли б ваша ласка.
3. Обговорення настанов Матері Терези.
Вчитель. Мати Тереза була настоятелькою Ордена милосердя. У різних країнах світу вона відкривала школи, медичні пункти, притулки для бідних, допомагала хворим і знедоленим. Своїми вчинками вона навчала, що кожна людина може і повинна робити добро на своєму місці.
Життя – це можливість. Скористайся нею!
Життя – це краса. Захопися нею!
Життя – це мрія. Здійсни її!
Життя – це виклик. Прийми його!
Життя – це обов’язок твій насущний. Виконай його!
Життя – це багатство. Не розтринькай його!
Життя – це надбання. Борони його!
Життя – це любов. Насолодися нею сповна!
Життя – це таємниця. Пізнай її!
Життя – це вмістилище лиха. Здолай усе!
Життя – це пісня. Доспівай її до кінця!
Життя – це боротьба. Стань борцем!
Життя – це удача. Шукай цю мить!
Життя таке чудове – не змарнуй його!
Це твоє життя. Виборюй його!
VI. Підсумок уроку.
- У чому неповторність людини?
- Як має людина ставитись до свого життя? Життя інших людей?
- Яку цінність для України становить кожний із нас?
Література:
1. Бібік Н.М., Бойченко Т.Є., Коваль Н.С., Манюк О.І. / Основи здоров’я: Підруч. для 4 кл. – К.: Навч. книга, 2004. – 143 с.
2. Будна Н.О., Головко З.Л., Рябова С.І. Уроки з курсу «Основи здоров’я». 4 клас: Посібник для вчителя. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 128 с.
3. Володарська М.О. Основи здоров’я. 4 клас. – Х.: Основа, 2010. – 118 с.
4. Пометун О.І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. – метод. посібн./ О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. За ред. О. І. Пометун. – К.: Видавництво А. С. К., 2004. – 192 с.
5. Фролова О.І. Основи здоров’я. 4 клас: Плани-конспекти уроків. – Х.: Веста, Ранок, 2008. – 128 с.
Ярош Г.О., Седова Н.М. Сучасний урок у початковій школі. 33 уроки з використанням технології критичного мислення. – Х.: Основа, 2007. – 240 с.

Кiлькiсть переглядiв: 1415