Усний журнал з біології на тему:

„Його величність - серце"
9 клас

Мета: Продовжити знайомство учнів з серцево-судинною системою людини. Пригадати і продовжити знайомство учнів з будовою серця. Вивчивши серцевий цикл, встановити причину інтенсивної роботи серця. Навчити школярів цінувати людську досконалість, виховувати любов до мистецтва та поезії, формувати відповідальне ставлення до себе і свого здоров'я.
Продовжувати формування світогляду на основі знань, про взаємозв'язок будови та функцій серця; про взаємозв'язок організму з навколишнім середовищем.
Розвивати пам'ять, мислення, вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати та узагальнювати.
Методи: інформаційно-рецептивні
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Наочність та обладнання: таблиці: „Будова серця", „Формені елементи крові", "Тканини"; модель серця, підручник "Енциклопедія організму", „валентинки", музичні записи.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Вчитель: Сьогодні у нас дещо незвичний урок, урок - усний журнал. На уроці ми переглянемо біологічний журнал „Його величність - серце". Гортаючи сторінки, ми будемо зустрічати матеріал , як знайомий так і не знайомий для вас.
Ви знаєте, що серцево-судинна система має дуже важливе значення для людини.
З яких органів вона складається? Так, дійсно з серця та судин.
А які ж функції виконують ці органи? Судини переносять кисень, поживні речовини, вуглекислий газ та продукти розпаду, а серце виконує роль насосу. Чому ж серце виконує саме цю функцію, ми спробуємо з'ясувати сьогодні, перегортаючи такі сторінки журналу: - Анатомія; - Література;
- Гістологія; - Історія;
- Фізіологія; - Профілактика.
II. Вивчення нового матеріалу.
І сторінка.
Анатомія
Серце як цар, що живе і в убогій хатині,
і в палаці. Г. Сковорода.
- Пригадаємо, що таке анатомія?
Отже, ця сторінка журналу розповість нам про особливості будови серця. Епіграфом цієї сторінки будуть слова Г. Сковороди: „Серце як цар, що живе і в убогій хатині, і в палаці". ? Як можна пояснити ці слова?
1. Що ж таке серце? Енциклопедичний словник стверджує:
Серце - це центральний орган кровоносної системи людини, що нагнітає кров в артеріальну систему, та забезпечує її повернення по венах.
2. Де ж знаходиться серце?
Серце розміщене в грудній порожнині людини, ззовні захищене грудною кліткою. Ми звикли вважати, що серце розміщене ліворуч, хоч на справді серце розміщується в центрі порожнини, лише верхівка серця спрямована вниз і ліворуч. Серце - це порожнистий орган, масою 230-360 грамів. Існує твердження, що за своїми розмірами серце відповідає розміру кулака людини, якій воно належить.
3. Яка ж будова серця?
Пригадуємо. У 7-му класі ви вивчали будову серця ссавців. ? А чи буде подібна будова серця ссавців і серця людини? Чому?
Дійсно, згідно систематичному положенню, людина належить до Царства Тварини, і класу Ссавці. Ми знаємо, що певні види об'єднуються в спільні систематичні групи, згідно подібностей в будові.
Будова серця
2 передсердя 2 шлуночки
Ліва і права частини серця розділені перегородкою, в результаті чого венозна і артеріальна кров не змішується. ? Яка ж кров буде у лівій частині серця? ? Яка ж кров буде у правій частині серця?
4.Чому ж кров рухається лише в одному напрямку?
Завдяки перегородці кров не змішується, а завдяки клапанам кров рухається лише в одному напрямку. Це стулкові клапани, що розміщенні на межі передсердь і шлуночків, та півмісяцеві - на межі виходу крові з шлуночків в аорту та артерії.
Кардіологія - наука про серце.
II сторінка.
Гістологія
Серце не камінь.
Пригадаємо, що означає слово „гістологія"? Це наука про будову та функції тканин.
Що ж таке тканина?
Епіграфом сторінки будуть слова „Серце не камінь"? Доведіть, що серце дійсно не камінь, а живий орган?
З яких тканин складається серце?
Яка з цих тканин переважає?
Які види м'язових тканин існують?
З якої тканини побудоване серце?
Які види, посмугованих м'язових тканин існують?
Які особливості будови серцевого м'язу?
Ми наголосили, що в основу серцевого м'язу входять: м'язові, нервові, сполучні тканини, але переважає м'язова.
? Яка ж будова стінки серця?
Стінка серця
а) епікард б) міокард в) ендокард
(зовнішня стінка, (середня стінка, (внутрішня стінка,
сполучна тканина) м'язова тканина) сполучна тканина)
Зовні серце оточене навколосерцевою сумкою - перикардом, яка оберігає серце від перерозтягнення під час наповнення кров'ю. Між серцем і перикардом є рідина, що зволожує серце і зменшує тертя під час скорочення.
Ill сторінка.
Фізіологія
Без ядра горіх ніщо, так само,
як і людина без серця. Г. Сковорода.
Пригадаємо, що таке фізіологія?
Спробуйте пояснити епіграф цієї сторінки „Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця".
1. Яка ж основна функція серця?
2.Чому ж коли серце зупиняється настає смерть?
Не дивлячись на невелику вагу серця, воно за добу переганяє близько 7 тисяч літрів крові, що рівнозначне підняттю залізничного вагона на висоту до їм. Як же пояснити таку велику працездатність серця?
Ви знаєте, що серце працює ритмічно: скорочується і розслаблюється. Скорочення серця - систола Розслаблення серця - діастола За 1 хв. серце скорочується до 80 удЛхв. ? Як же ми визначаємо скорочення серця? ? Що таке пульс? ? Як можна виміряти пульс?
Серцевий цикл.
Скорочення і розслаблення серця становить - серцевий цикл.
I фаза - скорочення передсердь (0,1 с)
II фаза - скорочення шлуночків (0,3с)
III фаза - розслаблення серцевого м'язу (0,4с) Тривалість серцевого циклу - 0,8с, це при нормальних умовах.
0,4с - серце відпочиває,
0,4с - серце працює. Коли людина займається фізичною працею частота серцевих скорочень зростає, а тривалість серцевого циклу скорочується за рахунок періоду відпочинку. За одне скорочення серце викидає приблизно 70мл крові. Наше серце дуже сильне. Один його удар може підкинути склянку води на їм. Але якщо серце не тренувати воно швидко виснажиться.
IV сторінка.
Літератур а
Серце людини - це безмежна безодня.
Г. Сковорода.
Серце! У всі віки воно було в пошані у поетів, мислителів, лікарів. Скільки віршів, пісень написано про нього. Хто сильніше. Ніж поети розкрили дивовижні властивості неспокійного, благородного, безстрашного, чистого, холодного, злобного, щирого, ніжного і доброго серця людини.
Існує велика кількість ліричних віршів. Ви теж на уроках літератури вивчали їх. Зараз пригадаємо деякі.
Звучать вірші.
А скільки існує легенд, міфів про серце. Згадаємо лише героїчну легенду про Данко, Прометея, серце матері.
Серце люди завжди вважали символом кохання. Усі знають „валентинки" - зображення серця, які дарують на День святого Валентина - 14 лютого. Дарують тому, кого люблять. Напевно це пов'язано з тим, що душевний стан людини впливає на роботу серця людини, яке може завмирати від страху, стискатися в тузі і шалено битися від радості.
Спробуємо і ми створити власний шедевр про серце. (Учні складають синквейн)
V сторінка.
Історія
Кров людська - не водиця,
її проливати не годиться. Г. Сковорода.
Доведіть, використовуючи знання попередніх уроків, що кров людська не водиця.
Довгий час кров визнавали за могутню і виняткову силу: кров'ю скріплювали священні клятви; жерці змушували своїх дерев'яних ідолів „плакати кров'ю"; древні греки приносили кров у жертву своїм богам.
Деякі філософи Давньої Греції вважали кров носієм душі. Гіппократ, давньогрецький лікар призначав душевнохворим пити кров здорових людей. Він думав, що кров здорових людей - здорова душа.
З давніх-давен люди намагалися переливати кров. Вважалося, якщо кров молодої, хороброї людини перелити старцю, то він стане молодим. Папа Римський Інокентій VIII обтяжений роками велів взяти кров трьох юнаків. Результат був приголомшеним: загинули всі. Чому?
Французька королева Марія Медичі наважилася пити людську кров, щоб запобігти хворобам та старості. Однак зміцнення королева-кровопивця не знайшла. Чому?
Пригадаємо, відомий історичний факт: грецький воїн-вісник подолав відстань у 42км 195м від Марафона до Афін за Згод „Радуйтеся, афіняни, ми перемогли", - вигукнув він і впав замертво. Чому?
Людина фізично була неготова для подолання такої відстані. Потрібно вміти тренувати своє тіло та серце.
VI сторінка.
Профілактика
У здоровому тілі - здоровий дух.
Щороку від серцево-судинних хвороб на планеті помирають мільйони людей. Кожні 15хв. на Землі помирає 1000 осіб, з них 270 від серцево-судинних хвороб.
Наприклад, у Києві на першому місці причиною смерті є захворювання серцево-судинної системи. Від цієї хвороби йде з життя кожен 2 киянин.
? А яка ж тому причина?
(шкідливі звички, ожиріння, стреси, гіподинамія і перевантаження)
Експеримент роботи серця людини, що палить.
Учні встають біля парт, схрещують руки на грудях і натискують на грудну клітку. Дихати в такій позі 3-5хв.
Дихати в такій позі важко, через недостачу кисню. При курінні відбувається кисневе голодування і перевтома всієї серцево-судинної системи.
„Наш організм розрахований на 120років життя. Якщо тривалість нашого життя менша, то це зумовлено не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимося".
К. Купер, американський лікар.
Що ж потрібно робити, щоб дожити до таких років, щоб не просити вибачення у серця, щоб воно було здоровим?
Зараз, протягом 3хв., спробуємо скласти заповіді довгожителя.
Заповіді довгожителя.
• Не курити;
• Не переїдати, підтримувати масу тіла в нормі;
• Не вживати алкоголь;
• Спати не менше 7год. на добу;
• М'язова діяльність;
в Калорійне харчування;
• Жити в гармонії з самим собою.
Відносьтесь до свого серця з повагою! І до сердець оточуючих. Це теж важливо. Ваша фізична працездатність і розумова теж, залежить від працездатності системи кровообігу.
ІІІ. Підведення підсумків уроку, повідомлення домашнього завдання.

Кiлькiсть переглядiв: 1382